Vanliga frågor och svar för djurägare

Vanliga frågor och svar för djurägare

Jag har aldrig lämnar mitt djur hos en djurvakt förr. Är Pawshake rätt för mig?

Absolut. På Pawshake hittar du genuina djurälskare som verkligen tycker om att ta hand om djur. Ditt djur får bo på ett andra hem, vilket ju är trevligare än kennel. Titta på ett par av djurvakternas profiler (som förresten vi bekräftar) och berätta för oss vad du tycker!

Kan jag verkligen lita på en djurvakt?

Pawshake är en plattform som sammanlänkar djurägare med djurvakter. Av säkerhetsskäl för djurens bästa, bekräftar vi allas kontaktuppgifter på olika sätt innan de visas på webbplatsen. Du kan kolla i profilen för att se hur varje djurvakt har bekräftats. Efter vistelsen lämnar du sedan en recension på upplevelsen. På så sätt kan du ge framtida gäster en bättre inblick.

Jag hoppas på att kunna träffa värdfamiljen innan jag lämnar mitt djur hos dem. Är detta möjligt?

Ja, absolut. Vi uppmuntrar till och med ett möte på förhand bara för att se till så att allt passar bra. Försök att träffas på en neutral plats så att djuren inte behöver tjafsa om territorium. Du kan begära ett sådant möte genom att klicka på Kontakta mig.

Är det möjligt att hitta en djurvakt bara i en natt?

Absolut. Fördelen med vår webbplats är att vi kan erbjuda många olika sorts bokningar. Det är bara till att fråga!

Behöver mitt djur något under vistelsen?

Våra djurvakter vill gärna att djuren ska få en stressfri upplevelse och därför är det viktigt att de känner sig så hemma möjligt.

Vi föreslår även att du tillhandahåller djurvakten med djurets favoritleksaker och tillbehör så att rutinen störs så lite som möjligt.

Det är möjligt att använda webbplatsen för att diskutera vilka saker som bör tas med. Här har du några förslag:

  • Mat och godis
  • Koppel
  • Leksaker
  • Mat- och vattenskål
  • Säng och täcke
  • Vid behov, gamla kläder med husse eller mattens doft.

 

 

 

 

 

 

För att göra livet enklare för dig, har vi satt ihop en lista med instruktioner som du kan ge till djurvakten eller värdfamiljen. Listan innehåller anvisningar på mat, hundens favoritsaker, veterinärens namn och adress samt nödkontakter.

Finns det några djurvakter på Pawshake som erbjuder specialiserad vård?

Ja. Vi begär att Pawshakes djurvakter utförligt beskriver tjänsterna som de erbjuder. Vissa djurvakter har extratjänster som grooming och träning. Bläddra bland alla djurvakter i ditt område för att hitta den bästa för dig.

Vad händer om mitt djur får någon sjukdom eller skada under tiden med djurvakten?

Nödsituationer inträffar mycket sällan, men ändå är det bäst att vara förbered. Vid nödfall är det upp till djurvakten att bestämma bästa tillvägagångssätt – antingen tar man sig till närmsta veterinär eller, om möjligt, till djurets ordinarie veterinär. Vi föreslår att ägare alltid tillhandahåller kontaktinfo till veterinär och ser till så att djuret är försäkrat.

Är det möjligt att modifiera eller avboka en bokning?

Pawshake erbjuder tre typer av bokningar:

  • Flexibel bokning: full återbetalning fram tills fem dagar innan påbörjar bokning. 50 % återbetalning därefter
  • Lagom bokning: full återbetalning upp till 10 dagar före påbörjar bokning. 50 % därefter.
  • Strikt bokning: ingen återbetalning

 

 

 

Om du behöver avboka, måste du kontakta Pawshake via mejl (ange bokningsreferens) så hjälper vi gärna till.

Hur gör jag om jag inte har möjlighet att komma till mötet?

Värdfamiljer och djurvakter väljer sina egna avbokningsregler. För vidare information, se djurvaktens profil

Betalar jag före eller efter bokningens slut?

Pawshake ber om dina betalningaruppgifter innan du bekräftar bokningen. Men beloppet debiteras inte från ditt konto förrän djurvakten också bekräftas. Djurvakten betalas sedan vid bokningens slut.

Betalar jag direkt till djurvakten eller värdfamiljen?

Nej. Alla betalningar sker via Pawshakes webbplats. Detta är både enklare och smidigare för alla. Det gör även så att ni båda kan fokusera på relationen mellan er samt mellan djur och djurvakt.

Finns det några bokningsavgifter?

Nej, inga ytterligare boknings- eller kortavgifter. Priset som du ser, är priset du betalar.

Vilka betalningsmetoder kan man använda?

Vi accepterar Visa, MasterCard och PayPal. Observera att det kan gälla växlingsavgifter som tas ut av kreditkortsutgivaren när du använder MasterCard eller Visa.

En djurvakt har avbokat en av mina bokningar, men pengarna har inte lagts tillbaka i mitt konto. Varför?

När du bokar, dras inte pengarna från ditt konto förrän djurvakten bekräftar bokningen. Istället reserveras beloppet, vilket innebär att pengarna egentligen ligger kvar i ditt konto. Pengarna dras först när bokningen bekräftas. Detta betyder att pengarna visas automatiskt i ditt konto om en djurvakt avbokar.

Erbjuder Pawshake en pengarna-tillbaka-garanti?

Om du inte är helt nöjd med din upplevelse, får du pengarna tillbaka. För att kvalificeras måste du ha bokat in ett personligt möte med djurvakten på förhand, bokat via Pawshake och lämnat en dålig recension efter bokningen. Ditt krav måste inlämnas inom tre dagar efter bokningens slut via "kontakta oss". Pawshake behandlar återbetalningen inom sju dagar.

Erbjuder Pawshake försäkring?

Ja, ditt djur försäkras under hela bokningsperioden!

Pawshake tar hand om allt – du får gratis försäkring för alla tjänster som bokas via webbplatsen eller appen! Total sinnesfrid

Omsorg, vårdnad och kontroll – veterinärtäckning för djur som omhändertas av djurvakt: Detta avsnitt utfäster veterinärtäckning för gästens djur som omhändertas av djurvakt. Självrisk på 2500 SEK som betalas av djurvakt gäller för medicinska krav.

Fel och uteslutanden – täcker olyckshändelser som orsakar skada på gästens djur: Detta avsnitt avser oavsiktliga skador på gästens djur som omhändertas av djurvakt. Denna typ av försäkring ger sinnesfrid för djurägare och djurvakter eftersom den ger täckning för tillfälliga skador som inträffar medan djuret omhändertas av djurvakten. Täckningen gäller endast skador som inte orsakas av djurvakt. Krav begränsas till 2500 SEK överskott som betalas av djurvakt vid inlämning.

Offentlig ansvarsförsäkring  – täcker djurvakt mot tredje parters krav: Detta avsnitt avser summor som djurvakten blir lagligt bunden till att betala i ersättning till följd av kroppsskador på tredje parter eller egendomsskador för tredje parter. För alla krav gäller ett överskott på 2500 SEK som betalas av djurvakten vid inlämning.

För vidare info, gå till www.pawshake.se/insurance

Vilka kostnader gäller för Pawshake Premium Insurance?

Det finns inga engångsavgifter eller återkommande betalningar för försäkringen. Försäkringen ingår utan extra kostnad.

Observera – en självrisk på 2500 SEK gäller för medicinska kostnader. Vad innebär detta? I det osannolika fallet att en nödsituation inträffar, betalar djurvakten upp till 2500 SEK. Om kravet godkänns, betalar Pawshake resten. Denna kostnad ska förhandlas om privat mellan djurvakt och djurägare. Om besökets kostnad blir mindre än 2500 SEK så ska även denna avgift diskuteras privat.

 

Läs våra försäkringsdetaljer för vidare info: www.pawshake.se/insurancedetails

Vad ingår i hembesök?

Här visar vi några av de tjänster som du kan förvänta dig av en djurvakt vid hembesök. Som alltid, se till att ni kommer fram till en tydlig överenskommelse.

  • Friskt vatten/mat
  • Lek- och gostid
  • Administrering av medicin (om tillämpligt)
  • Dagliga rapporter/dagbok – anteckningar och checklista
  • SMS och dagliga bilduppdateringar till kund (via Pawshake-appen)
  • Bära in post/tidningar/reklam
  • Växla belysning och gardiner
  • Vattna blommor
  • Bajs/sandlåda
  • Återvinning/sopor
  • Säkerhetskontroll av området