Vanliga frågor om att vara djurvakt

Vanliga frågor om att vara djurvakt

Hur mycket kostar det att bli djurvakt?

Att vara djurvakt och erbjuda dina tjänster via Pawshakes webbplats är gratis. När du får en bokning, betalar du dock 19 % av bokningsbeloppet till Pawshake. Denna avgift ger oss möjlighet att bedriva verksamheten effektivt och hantera samhället smidigt samt tillhandahålla dig med onlinebetalningar, marknadsföring och kundtjänst.

Jag älskar att ta hand om djur. Påverkar detta mina skatter eller skyldigheter?

Vi är själva entreprenörer och uppmuntrar all entreprenörsskap. Får förhoppning är att människor via Pawshake ska få ett sätt att förvandla en hobby till ett riktigt jobb. Varje skattesituation är unik och det konkreta svaret här beror på just dina förhållanden. Vi rekommenderar att du diskuterar frågan med en skattespecialist för att komma fram till den bästa lösningen.

Jag är oerhört motiverad. Hur kan jag börja passa fler djur?

Så snart Pawshake validerat din profil så kan du officiellt sätta igång.

Kunder får mer och mer förtroende och gör mer bokningar om du ser till att skapa en fullständig och inbjudande profil. Nedan har du några tips på hur du gör för att locka kunder:

  • Skriv en fullständig beskrivning av dig själv och din omgivning
  • Ladda upp HD-bilder, speciellt på dig med djur
  • Svara så fort som möjligt på meddelanden och förfrågningar
  • Gör ett bra jobb för att få bra betyg
  • Dela din profil på sociala nätverk som Facebook och Twitter, och be vänner och familj att kolla in och dela den också.
  • Gör ett bra jobb och får positiva betyg

 

 

 

 

 

 

Får jag ta emot kontanter direkt från hundägarna?

Nej. Alla betalningen måste göras via Pawshakes plattform. Genom att använda den, samtycker du till att göra alla bokningar via Pawshake. Vi tjänar bara pengar när du gör det. Försummelse att använda Pawshake leder till omedelbar spärrning av ditt konto. Du hittar vidare information om detta i våra allmänna villkor.

När betalar djurägaren för mina tjänster?

När en djurägare skickar en bokningsförfrågan så ombeds de ange dina betalningsuppgifter. Betalningen dras så fort du bekräftar bokningen. Detta säkerställer att du får betalt för de tjänster som du tillhandahåller.

När får jag som djurvakt betalt?

Pawshake överför beloppet automatiskt inom sju dagar efter avslutad bokning. Se till att du lagt in dina betalningsuppgifter i din profil.

Jag älskar att ta hand om djur. Påverkar detta mina skatter eller skyldigheter?

Vi är själva entreprenörer och uppmuntrar all entreprenörsskap. Får förhoppning är att människor via Pawshake ska få ett sätt att förvandla en hobby till ett riktigt jobb. Varje skattesituation är unik och det konkreta svaret här beror på just dina förhållanden. Vi rekommenderar att du diskuterar frågan med en skattespecialist för att komma fram till den bästa lösningen.

Hur gör jag vid akutläge?

Kontakta först djurets ägare och förklara situationen för dem. Om denna person inte kan nås, hänvisa till vår Akutguide. Akutguiden förklarar dina alternativ, visar som du ska kontakta och innehåller också kontaktuppgifter till veterinär. Du får även gärna kontakta oss här på Pawshake

Jag har inget PayPal-konto. Hur gör jag då?

Det är gratis att bli medlem på PayPal och man behöver inget kreditkort. Över 100 miljoner människor har redan gått med i PayPal. Besök www.paypal.com för att öppna ett konto.

Kan jag välja vilka djur jag passar?

Självklart. Fördelen med Pawshake är att det är du som bestämmer vilka djur du vill ansvara för. Du kan även använda kalendern för att visa och uppdatera din tillgänglighet.

Hur avbokar eller avvisar jag en bokning?

Om du som djurvakt avbokar så kan det verkligen ställa till med problem för djurägaren. På en plattform som Pawshake så är det jätteviktigt med pålitlighet.

Därför förbehåller vi oss rätten att säga upp djurvakter som inte är pålitliga. Men om du verkligen inte kan uppfylla dina skyldigheter som djurvakt så måste du meddela om detta inom minst sju dagar. För varje avbokning som görs, förbehåller sig Pawshake rätten att granska djurvaktens konto och göra beslut om eventuell avstängning eller spärrning.

 

Vår fokus på pålitlighet bidrar till att skapa ett samhälle med djurägare och -vakter som verkligen förlitar sig på varandra.

Får jag erbjuda tilläggstjänster?

Pawshake gör det redan möjligt att erbjuda tilläggstjänster. I framtider kommer djurägare även kunna endast boka dessa tjänster via webbplatsen

Jag vill passa, men kan inte vara värd. Kan detta fungera?

Inga problem. Du kan alltid välja att passning i djurets eller djurens hem. Om du gör detta, visas en ikon i din profil som anger att dina tjänster erbjuds utan boende.

För att hålla webbplatsen så enkel som möjligt, föreslår vi att du väljer standardiserade tjänster: ett hembesök per dag, två besök per dag, boende hos ägaren osv.

Jag skulle verkligen vilja passa djur hemma hos mig, men inte hemma hos andra. Kan detta fungera?

Ja. Markera helt enkelt inte "Hembesök" i din profil. På så sätt kan djurägare veta att djur välkomnas hos dig, men att du inte reser till andras hem för att passa.

Jag har registrerat mig som djurvakt, men min annons visas inte på Pawshakes sökmotor. Hur gör jag?

Det kan ta runt 30 minuter för att din profil ska visas bland sökträffar. Innan detta sker, kan du fortfarande granska din profil genom att klicka på kolumnen med rubriken "Sammanfattning" längst upp till vänster i ditt konto

Vad finns det för avbokningspolicy?

Varje djurvakt på Pawshake får välja en av dessa tre typer av bokningar:

  • Flexibel bokning: fullständig återbetalning vid avbokning inom minst 5 dagar, annars 50 %.
  • Normal bokning: fullständig återbetalning vid avbokning inom minst 10 dagar, annars 50 % återbetalning.
  • Sträng bokning: ingen återbetalning

 

 

 

Vad betyder "foto- och meddelandeuppdateringar"?

Om du är djurägare så vet du hur pass svårt det kan vara att lämna din djurkompis, även om det bara är tillfälligt. Därför uppmuntrar vi våra djurvakter till att skicka bilder till djurens ägare. SMS är också mycket populärt. Detta gör så att ägare verkligen kan känna sig helt lugna om det hela. Och allt detta kan tas hand om via webbplatsen och Pawshake-appen under djurets vistelse.

Vad händer om en gäst avbokar en bokning?

Vid värdens registreringstillfälle, väljs en avbokningspolicy (flexibel/normal/sträng). Om en bokning avbokas av gästen, är det den avbokningspolicyn som värden valde som gäller. Detta kan innebära hel eller delvis återbetalning eller ingen återbetalning alls beroende på vilken avbokningspolicy som gäller.

Hur fungerar betalningar?

Pawshakes betalningsprocess är helt automatiskt, vilket betyder att både värd och gäst slipper oroa sig om den biten.

När bokningsförfrågan görs, får gästen ange sina betalningsuppgifter och sedan reservas bokningsbeloppet.

När värden bekräftar bokningen, debiteras kreditkortet.

 

Vid bokningens slut, överför Pawshake bokningsbeloppet (minus 19 % i Pawshake-avgift) till värdens betalningskonto.

När betalar gästen för mina tjänster?

När en gäst skickar en bokningsförfrågan, ombeds de ange betalningsuppgifter (kreditkort eller PayPal-konto). Betalningen dras när värden bekräftar bokningen. Vid bokningsbekräftelse, sparas pengarna hos Pawshake tills att bokningen slutförts. Värden betalas alltså vid slutförd bokning. Pawshakes betalningsprocess är helt automatisk för både värd och gäst, vilket gör så att båda slipper tänka på den biten

Vilka avgifter gäller för att ta emot mina pengar?

Inga. Pawshake betalar alla eventuella överföringsavgifter. Det finns inga dolda avgifter på Pawshake.

Hur raderar jag mitt djurvaktskonto?

Om du vill ta bort ditt Pawshake-konto så går du till Inlogging > Inställningar > längen för att radera konto (längst ner till höger)

Erbjuder Pawshake någon försäkring?

Ja. Djurvakter på Pawshake täcks mot anspråk från tredje parter. Dessutom täcks även gästens djur under hela vistelsen.

Pawshake tar hand om dig med gratis försäkring för alla tjänster som bokas via vår webbplats eller app. Detta ger dig fördelen av total sinnesfrid.

Omsorg, ansvar och kontroll – veterinärstäckning för djur som omhändertas av djurvakt: Detta avsnitt utfäster täckning för djur som omhändertas av djurvakt. En självrisk på 2500 SEK gäller för medicinska anspråk, och denna täcks att djurägare.

Fel och uteslutanden – täcker oavsiktliga skador på gästens djur. Detta avsnitt avser oavsiktliga skador som ådras gästers djur under tiden som de omhändertas av djurvakt. Denna typ av försäkring täcker skador som uppstår under bokningsperioden, men inte i samband med vårdlöshet eller försummelse. För dessa anspråk gäller ett överskott på 2500 SEK som betalas av djurvakt vid inlämning av anspråk.

Offentlig ansvarsförsäkring – täcker djur mot anspråk från tredje part. Detta avsnitt utfäster utbetalningsgaranti för belopp som djurvakt blir lagligt skyldig till att betala som ersättning till följd av kroppsskada på tredje part eller tredje parts egendomsskada. För anspråk gäller ett överskott på 2500 SEK som betalas av djurvakt vid inlämning av anspråk.

 

 

För vidare information, var god besök www.pawshake.se/insurance

Vilka kostnader gäller för Pawshake Premium Pet Insurance?

Det finns inga engångsavgifter eller återkommande betalningar för försäkringen. Detta täcks i avsnittet om avgifter som betalas till Pawshake.

OBS! En självrisk på 2500 SEK  gäller för medicinska kostnader. Vad innebär detta? Om något akut skulle råka inträffa, måste djurvakten betala upp till 2500 SEK och om anspråket godta så betalar Pawshake resten. Denna inledande kostnad kan förhandlas mellan djurvakt och djurägare. Om besökets kostnad understiger 2500 SEK så kan djurvakt och djurägare även diskutera denna.

 

Se vår sida om försäkringsuppgifter för vidare information: www.pawshake.se/insurancedetails