Förberedelser för att ha ett husdjur boende hemma hos sig

Author picture Marte  - uppdaterad: 16/02/2020

Har du nyligen blivit medlem i Pawshake som djurvakt och kryssat i rutorna som säger "Hunddagis" och "Hundpensionat"?

Då har du så mycket kul att se fram emot ... men kom ihåg att ha ett husdjur hemma hos dig inte är så enkelt som att gå med i Pawshake och sen bara ta hem söta hundar och katter. Det finns särskilda planeringar och förberedelser för att ha ett husdjur boende hemma hos sig: ännu mer än om du besöker ett husdjur i deras egna hem eller är husvakt.

Kom ihåg att ett husdjur är en värdefull familjemedlem till din Pawshake’s kund och som sådan bör behandlas som en av dina egna. Du är ansvarig för deras hälsa, lycka och välbefinnande under hela bokningen.

Men oroa dig inte! Gå noggrant igenom denna checklista så kommer det att gå bra.

1) Känn till dina lokala lagar.

Det är varje Pawshake’s djurvakts ansvar att följa lokala lagar och bestämmelser när man tar hand om husdjur i sitt hem. Läs på ordentligt och ring din kommunfullmäktige för förtydligande av vilka specifika krav du kan behöva uppfylla. 

2) Följ rätt steg till bokningen

Detta innebär att du tar kontakt via webbsidan eller appen, att ha ett första möte som går bra med alla djur innan bokningen (och kanske till och med en provvaktning, det är värt att göra för att se till att djuret känner sig nöjd i sin nya miljö), samt acceptera aldrig kontanter så att de djur du tar hand om alltid är helt försäkrade.

Det är en bra idé att skapa en checklista för alla husdjursägare: inklusive utbyte av kontaktnummer, kontrollera information om vaccination och mikrochip och alla andra vanliga viktiga frågor att ställa innan en bokning.

3) Förbered ditt hus för dina besökare

När du har slutfört steg ett och pratat med din kommunfullmäktige kommer du snart att inse att det finns riktigt tydliga riktlinjer för att ta hand om djur i sitt hem. Några av dessa kan inkludera

  • Ett rent och torrt utrymme för dina husdjur att sova
  • Tillgång till färskt vatten och måltider
  • Mediciner som tillhandahålls av din kund finns alltid tillgängliga att administreras vid behov
  • Tillgång till en lokal veterinärklinik om behovet skulle uppstå (ha alltid kontaktinformationen för en närliggande akutveterinär till hands)
  • Säkert och högt stängsel med noll chans att gräva sig under, hoppa över eller bryta igenom
  • Alla kvävnings- eller förgiftningsrisker inlåsta och utom räckhåll

Har du ett gammalt staket? Glapp under grinden? Hundar som har en gåva att hoppa högt? Det är INTE värt att chansa.

4)  Känn till dina begränsningar.

Många problem kan undvikas genom att ta emot ett mindre antal husdjur! Detta beror på din inställning, men vi uppmanar dig att vara konservativ när du bokar husdjur till ditt hem. Känn till dina begränsningar i din erfarenhet och i ditt hem.

Om du har för många förfrågningar som kommer in om hundvaktning hemma och inte vill säga nej, erbjuda hembesök istället. Men kom ihåg “less is more” - Pawshake handlar om uppmärksamhet och vård, inte massor av hundar och katter under trånga förhållanden.

5)  Ha en plan för nödsituationer

Chansen är att saker kommer gå smidig, men ha alltid en nödplan om någonting skulle gå fel. Spendera lite tid på att tänka på alla hypoteser som kan uppstå - allt, från eld, till översvämning, till ett husdjur som rymmer - och ha en steg-för-steg process på plats för vad du skulle göra om detta skulle hända. Du är din egen chef, så ha självförtroende!

6) Håll kontakten

Det är viktigt att skicka dagliga uppdateringar om dina gäster till dina kunder - en snabb bild kan göra stor skillnad för oroliga husdjursföräldrar! Men var också uppmärksam och se till att dela eventuella problem omedelbart. Vi finns här för att hjälpa till- så var inte rädd för att höra av dig!

Låter Hundpensionat eller Hunddagis som något du skulle älska? Bli medlem!